Takaisin kaikkiin tapahtumiin

LOPPUUNMYYTY: AMEN! Händel: Messias, johtaa Michael Fields (UK)

  • Sastamalan Pyhän Marian kirkko Sastamalan kirkon tie 119 38210, Sastamala (kartta)

AMEN! Händel: Messias, johtaa Michael Fields (UK)

Sastamala Gregoriana -festivaali huipentuu kesällä 2025 vaikuttavaan päätöskonserttiin, jossa kuullaan yksi länsimaisen musiikin suurimmista mestariteoksista: Georg Friedrich Händelin Messias. Konsertti järjestetään Sastamalan Pyhän Marian kirkossa sunnuntaina klo 18, ja sen johtaa festivaalin pitkäaikainen taiteellinen johtaja Michael Fields – viimeistä kertaa tässä roolissa.

⏱️ Konsertin kesto on n. 3 h väliajan kanssa. HUOM! Konsertti alkaa klo 18.

🎟️ 12–57 € (+ toimitus- ja palvelumaksu). Konserttiin myydään lippuja neljästä erihintaisesta, numeroidusta katsomosta (Aitio, A-, B- ja C-katsomo). Liput on hinnoiteltu kategorioittain peruslippu, eläkeläislippu, alennuslippu sekä alle 18-vuotiaiden lippu.

💚
S-etukortilla –15 % normaali- ja eläkeläishintaisista kirkkokonserttien lipuista (max. 2 lippua / asiakas) ostettaessa liput Lippu.fi -verkkokaupasta.
Etukoodi löytyy S-mobiilista ja Pirkanmaan Osuuskaupan tarjoamista eduista.

Konsertti on loppuunmyyty.


🚌 Bussilla konserttiin Tampereelta

Viikonlopun kirkkokonsertteihin Sastamalan Pyhän Marian kirkkoon järjestetään bussikuljetus Tampereelta. Kuljetukset järjestää Antti Lauhamo Oy. La 19.7., konsertti alkaa klo 19 ja loppuu noin kello 21, su 20.7., konsertti alkaa klo 18 ja loppuu noin kello 21. Kuljetus Tampereelta lähtee Tampereen keskustorilta la klo 18 ja su klo 17. Paluu konsertin jälkeen samaan paikkaan. Meno-paluukuljetuksen hinta on 25 € / hlö. Kuljetuksen voi ostaa lipun oston yhteydessä.

Osta konserttiliput ja bussikuljetus täältä.


Festivalin päätöskonsertti on Fieldsille erityinen, sillä hän päättää 29 vuoden mittaisen taipaleensa Sastamala Gregorianan esiintyjänä, opettajana ja vuodesta 2006 lähtien myös taiteellisena johtajana. Hän jättää tehtävänsä kiitollisena ja toivoen, että hänet muistetaan festivaalin ohjelmiston monipuolistajana ja vanhan musiikin elävöittäjänä. Händelin Messias on täydellinen teos päättämään tämän aikakauden: se yhdistää virtuoosisuuden ja hengellisyyden, tieteellisen tarkkuuden ja koskettavan ilmaisun – juuri ne elementit, jotka ovat olleet Fieldsin työn ytimessä.

Händelin Messias (1741) on yksi tunnetuimmista ja rakastetuimmista oratorioista. Teos kertoo Kristuksen elämästä, kärsimyksestä ja voitosta ja sisältää muun muassa ikonisen Halleluja-kuoron. Halleluja-kuoro on noussut popkulttuurin ikoniksi, ja koko teos on vuosikymmenten saatossa paisunut spektaakkeliksi, jonka alkuperäinen ydin on jäänyt usein unholaan. Tässä konsertissa Messias palaa juurilleen. Händelin aikakauden tyyliin esitetty oratorio kuullaan barokkiorkesterin ja pienen kuoron voimin – ilman suurkuorojen massiivisuutta ja modernien orkesterien tehoja. Tavoitteena on tuoda esiin se intiimi, ilmaisuvoimainen ja dramaattinen sävy, jonka Händel itse teokseensa kirjoitti.

Illan solistikokoonpano koostuu suomalaisen vanhan musiikin huipuista ja Fieldsin pitkäaikaisista yhteistyökumppaneista. Tervetuloa kokemaan musiikin ajaton voima ja jakamaan tämä merkityksellinen hetki – juhlistamaan sekä Händelin mestariteosta että Michael Fieldsin pitkää ja vaikuttavaa uraa Sastamala Gregorianan taiteellisena johtajana!


Solistit
Tuuli Lindeberg, sopraano
Teppo Lampela, altto
David Munderloh, tenori
Jussi Lehtipuu, basso


Pirkanmaan Barokki
Aira Maria LehtipuuTiina Aho-Erola, viulu
Marianne Hautakangas, alttoviulu 
Heidi Peltoniemi, sello
Anna Rinta-Rahko, kontrabasso
Anna-Maaria Oramo, urut & cembalo
Piia MaunulaNahoko Kinoshita, oboe
Inka Pärssinen, trumpetti
Evelyn Tubb, patarummut


Kamarikuoro Utopia, kuoron valmennus Mikael Maasalo
Sopraano
Tove Djupsjöbacka
Lena Helenius
Aino Kilpiö
Kristiina Sikiö
Mirja Uosukainen

Altto
Annika Harding
Annu Korhonen
Anna Pohjola
Riikka Räisänen


Tenori
Antti Kataja
David Hackston
Eino Kivisaari
Sampo Rantakokko
Sami Sahramies

Basso
Simon Djupsjöbacka
Olli Junkkari
Mikael Maasalo
Valter Maasalo
Jouni Äkräs


Michael Fields, musiikinjohto & luuttu


Michael Fields
Michael Fields syntyi Havaijilla ja aloitti musiikillisen uransa soittaen folkia, rockia ja jazzia Kaliforniassa ja Australiassa ennen muuttoaan Englantiin opiskelemaan klassista kitaraa ja luuttua. Hänen uransa esiintyjänä, säveltäjänä, johtajana ja opettajana on sen jälkeen vienyt hänet useaan otteeseen ympäri maailmaa, erityisesti duokumppanuudessa sopraano Evelyn Tubbin kanssa. Michael johti keskiaikaisen musiikin yhtyettä Vox Animae, jonka CD- ja DVD-tallenteet Hildegard Bingeniläisen teoksesta Ordo Virtutum saivat kansainvälistä tunnustusta. Hänen omista sävellyksistään Midsummer Mass kuorolle ja orkesterille sai kantaesityksensä vuonna 2007 ja se on esitetty uudelleen tänä kesänä; vuonna 2013 hänen viikinkitarinoihin perustuva musikaalinsa esitettiin Jorvik-festivaalilla Yorkissa. Michael toimii Phoenix Choirin musiikillisena johtajana Eastbournessa, Sussexissa, missä hän myös asuu. Hän opettaa klassista kitaraa, luuttua ja ukulelea Westminster Schoolissa Lontoossa sekä Eastbourne Collegessa, ja johtaa yhdessä Evelyn Tubbin kanssa varhaismusiikin laulumestarikursseja West Dean Collegessa Sussexissa sekä Jackdaws’ssa Somersetissa. Hyvin erilaisessa tyylissä Michael soitti klassista kitaraa ja luuttua Van Morrisonin vuoden 2005 CD:llä Magic Time. Michael on ollut mukana Sastamala Gregorianassa vuodesta 1997 ja sen taiteellisena johtajana vuodesta 2006. Jäätyään tänä kesänä eläkkeelle tästä roolista hän aikoo palata juurilleen: laulaa kansanlauluja sussexilaisissa pubeissa, soittaa jazzia vaimonsa, laulaja Ansy Boothroydin kanssa sekä kiertää uuden vanhan musiikin yhtyeen Minstrels of Melodious Melancholy kanssa.

Tuuli Lindeberg
Tuuli Lindeberg laulaa säännöllisesti Suomen parhaiden orkesterien ja kamariyhtyeiden kanssa ja esiintyy ahkerasti maamme klassisen musiikin näyttämöillä, konserttisarjoissa ja festivaaleilla. Tuulin laaja ohjelmisto ulottuu intiimeistä luuttulauluista, barokin hulluuskohtauksista, klassisista liedeistä ja elektroakustisista nykymusiikkiteoksista aina laajamuotoisiin konserttisolistin tehtäviin sekä suuriin näyttämörooleihin. Tuuli on tehnyt yhteistyötä monien säveltäjien kanssa ja kantaesittänyt kymmeniä vokaaliteoksia. Näyttämörooleissa Tuulia on nähty erityisesti maamme vapaan kentän kamariooppera- ja poikkitaiteellisissa produktioissa. Aktiivisen esiintymistyönsä ohella Tuuli opettaa omien erikoistumisalojensa laulumusiikkia Sibelius-Akatemiassa ja toimii Musica nova Helsinki -nykymusiikkifestivaalin taiteellisena johtajana. Lindeberg työskentelee paraikaa Taiken 3-vuotisella taiteilija-apurahalla. Tuuli osallistui vanhan vokaalimusiikin mestarikursseille Sastamala Gregorianassa tapahtuman alkuvuosina useana kesänä, ja sai sieltä ratkaisevan tärkeitä eväitä uralleen muusikkona ja esiintyjänä.

Teppo Lampela
Kontratenori, musiikin maisteri Teppo Lampela esiintyy kontratenori- ja baritonisolistina erityisesti barokkimusiikin ja uuden musiikin parissa. Tepon äänelle on kirjoitettu ja hän on kantaesittänyt musiikkia mm. monologioopperan muodossa. Teppo tekee töitä myös kuorojen ja lauluyhtyeiden johtajana, kouluttajana ja levyjen taiteellisena tuottajana. Hänen esiintymisareenoitaan ovat olleet laajalti maamme musiikkifestivaalit ja yhteistyökumppaneitaan sinfonia- ja barokkiorkesterit sekä -yhtyeet.

David Munderloh
Amerikkalaissyntyinen, Sveitsissä asuva tenori David Munderloh on erikoistunut vanhaan musiikkiin. Hän suoritti Fulbright-apurahan turvin maisterintutkinnon Schola Cantorum Basiliensiksessa, opiskellen muun muassa Hans-Joachim Beyerin ja Gerd Türkin johdolla. Hänen ilmaisuaan englantilaisten luuttulaulujen tulkitsijana on vahvasti ohjannut yhteistyö Anthony Rooleyn kanssa. Munderloh tunnetaan erityisesti ilmaisuvoimaisista kantaatti- ja oratoriotulkinnoistaan, ja Händelin oratoriot muodostavat keskeisen osan hänen ohjelmistoaan. Hän on esiintynyt ja levyttänyt muun muassa Hespèrion XXI:n (Jordi Savall), Collegium Vocale Gentin (Philippe Herreweghe), Ricercar Consortin (Philippe Pierlot) ja Vox Luminisin (Lionel Meunier) kanssa sekä useiden barokkiorkesterien solistina. Oopperalavoilla Munderloh on saanut kiitosta muun muassa rooleistaan Brittenin Curlew River -teoksessa (Madwoman), Händelin Acis and Galateassa (Acis, Damon) sekä Purcellin, Mozartin ja Rameaun oopperoissa. Hän on julkaissut kolme soololevyä: In Darkness Let Me Dwell (Dowland), How the Rose Did First Grow Red (Lawes) ja Hymnos (Brittenin Purcell-sovituksia ja kantaatteja). Tulevia projekteja ovat mm. Die schöne Müllerin -äänitys Joshua Rifkinin kanssa.

Jussi Lehtipuu
Valmistuttuaan Taideyliopistosta ja Amsterdamin konservatoriosta Jussi Lehtipuu on esiintynyt laajalla ohjelmistolla eri puolilla Eurooppaa. Hänen monipuolisuutensa ulottuu varhais- ja barokkimusiikista nykymusiikkiin ja kokeellisiin esitystaiteen muotoihin. Hän on laulanut rakastetuimpia renessanssi- ja barokkiteoksia johtavien orkestereiden, kuten Les Talens Lyriques’n ja Ensemble Matheuksen (Ranska), Holland Baroquen ja Bachverenigingin (Alankomaat), sekä Helsinki Baroque Orchestran ja Suomalaisen barokkiorkesterin (Suomi) solistina. Lisäksi hän on tehnyt yhteistyötä useiden yhtyeiden kanssa, kuten Vox Luminis, Apollo Ensemble, Ensemble Nylandia, I Dodici ja The Harp Consort, esiintyen lukuisilla festivaaleilla ja konserttilavoilla. Lehtipuun oopperaroolit ovat tyylillisesti monipuolisia: Monteverdin Apollo ja Plutone (L’Orfeo), Purcellin Aeneas (Dido & Aeneas), Mozartin Guglielmo (Così fan tutte) ja Leporello (Don Giovanni), Puccinin Schaunard (La Bohème) sekä Brittenin Elder Brother (The Prodigal Son). Oopperan rinnalla Lehtipuu paneutuu myös lied-musiikkiin, erityisesti Schubertin, Schumannin, Brahmsin, Haydnin, Mozartin, Vaughan Williamsin, Sibeliuksen ja Gounod’n lauluihin. Näitä hän on esittänyt useiden pianistien, fortepianistien ja kamarimusiikkiyhtyeiden kanssa. Laaja ääniala ja tinkimätön suhtautuminen uusiin ilmaisumuotoihin ovat tuoneet hänelle useita kantaesityksiä. Hän on esittänyt nykymusiikkia mm. säveltäjiltä Jamie Man, Maija Ruuskanen, Riikka Talvitie, Meriç Artaç, Lauri Kilpiö ja Raphaël Cendo. Vaativat nykyoopperat, kuten H.W. Henzen El Cimarrón ja Claude Vivierin Kopernikus, ovat olleet keskeisiä rooleja hänen ohjelmistossaan – jälkimmäinen esitettiin De Nederlandse Operan Opera Forward -festivaalilla Amsterdamissa. Pandemian aikana Lehtipuu kehitti omaa esitystaidettaan yhdistäen laulua, sellonsoittoa ja nykytanssia – tätä tuotantoa tuki Koneen Säätiö. Viime vuosina hän on esiintynyt esimerkiksi Jamie Manin teoksessa Gulbenkian-orkesterin kanssa Lissabonissa sekä Cendon musiikkia esittävässä produktiossa Amsterdamissa (Silbersee). Syksyllä 2024 hän esiintyi Helsingissä Tanssin talossa teoksessa Eros, jossa yhdistyivät vanha musiikki ja nykytanssi. Kesäkuussa 2025 hän esiintyi Pariisissa taiteidenvälisessä näyttämöteoksessa A Revue, jonka loi Benjamin Abel Meirhaeghe.

Pirkanmaan Barokki
Pirkanmaan Barokki on vanhan musiikin yhtye, joka on toiminut Tampereelta käsin vuodesta 2019, konsertoiden sekä Pirkanmaalla että festivaaleilla ja konserttisarjoissa muualla Suomessa. Perinteisten konserttien lisäksi ohjelmasuunnittelussa pyritään yhdistämään menneiden vuosisatojen musiikkiin nykypäivän ajankohtaisia aiheita esimerkiksi tarinallisuuden kautta. Eri tyyli- ja taidelajien välistä yhteistyötä on tehty näyttelijöiden, lauluyhtyeiden, ukulele- ja kanteletaiteilijoiden sekä tanssijoiden kanssa. Yhtyeen primus motorina toimii Aira Maria Lehtipuu. Aira Maria Lehtipuu on vanhaan musiikkiin erikoistunut monipuolinen viulisti, jolle on vuosien varrella kertynyt kokemusta konserteista ja levytyksistä Euroopan nimekkäimpien vanhan musiikin yhtyeiden kanssa sekä erilaisista cross-over -projekteista. Muusikon roolit vaihtelevat joustavasti alttoviulistista konserttimestariin, jona hän on viime vuosina toiminut mm. Euroopan Unionin barokkiorkesterissa, Helsingin Barokkiorkesterissa, Suomalaisessa barokkiorkesterissa sekä erinäisissä yhtyeissä Puolassa, Virossa, Ruotsissa ja Norjassa. Hänen oma yhtyeensä Pirkanmaan Barokki esiintyy aktiivisesti eri puolilla Suomea ja julkaisi Alessandro Stradellan viulusonaatteja sisältävän ensilevynsä kuluvana vuonna 2025. Konsertoinnin ohella Lehtipuu toimii Novia AMK:n barokkimusiikin lehtorina. Hän soittaa Suomen Kulttuurirahaston omistamalla vuoden 1691 Gianbattista Rogeri -viululla.

Kamarikuoro Utopia
Kamarikuoro Utopia pyrkii tuomaan esiin jo unohtunutta kuoromusiikkia ja synnyttämään aktiivisesti uutta. Kuoro perustettiin 2001 ja sen peruskokoonpanossa on 16 laulajaa. Utopia on perehtynyt erityisesti vanhaan musiikkiin, johon se kokonsa puolesta soveltuu erinomaisesti, mutta kuoro on esittänyt vuosien saatossa myös paljon modernia kuoromusiikkia. Utopian taiteellinen johtaja on Mikael Maasalo, mutta kuoro tekee aktiivisesti yhteistyötä myös vierailevien johtajien sekä orkestereiden kanssa. Erityisesti 20 vuotta jatkunut yhteistyö brittiläisen Andrew Lawrence-Kingin kanssa on synnyttänyt lukuisia mielenkiintoisia projekteja, sekä levytyksen Piae Cantiones -sävelmistä Alia Vox -levymerkille. Utopia tekee vuosittain konserttimatkoja eri puolille Eurooppaa ja on esiintynyt aktiivisesti myös festivaaleilla.

Edellinen
Edellinen
20. heinäkuuta

Pre-Concert Talk! – konserttietkot

Seuraava
Seuraava
20. syyskuuta

Café Gregoriana